Η αγαπημένη μας YouTuberin/EduTuberin Marija Dobrovolska μας μιλά για την εκμάθηση Γερμανικών, το YouTube και το άγχος των εξετάσεων.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Στο παρόν άρθρο ασχολούμαστε με το ερώτημα πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντιμετωπίσουν το λεγόμενο Gendern* στο μάθημα των Γερμανικών ως ξένη γλώσσα. Στόχος δεν είναι να παρουσιαστούν επιχειρήματα υπέρ ή κατά του Gendern. Το άρθρο κατά βάση παρέχει μια σύντομη επισκόπηση, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να απαντούν με επάρκεια στις ερωτήσεις των μαθητών και των μαθητριών.
της Jorina Grünewald
Κατά την εκμάθηση μιας γλώσσας, είναι στοιχειώδες να είναι κανείς φιλόδοξος και να θέτει υψηλούς στόχους. Είναι πάντα μια διαδικασία αρκετών ετών για να μπορέσει να συνομιλήσει με ευχέρεια και χωρίς προβλήματα για σύνθετα θέματα και έτσι να τα βγάλει πέρα σε μια άλλη χώρα. Η τελειομανία, ωστόσο, μπορεί να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα σε διάφορα επίπεδα.
του Ingo Schönleber, καθηγητή Γερμανικών στο Ινστιτούτο Goethe του Βερολίνου*
Τον Αύγουστο του 2022 πραγματοποιήθηκε στη Βιέννη το Διεθνές Συνέδριο Καθηγητών και Καθηγητριών Γερμανικών (Internationale Deutschlehrertagung - IDT), το οποίο είχε αρχικά προγραμματιστεί για το 2021. Σας παρουσιάζουμε τις εμπειρίες μας από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, μία από εκείνη του εκδότη και μία από την οπτική γωνία μίας εκπαιδευτικού που, όπως οι περισσότεροι επισκέπτες της IDT, παρακολούθησε το πλήρες επιστημονικό πρόγραμμα.
του Βαγγέλη Κουκίδη και της Ναταλίας Κοντιάδη*
*Υπεύθυνη Τύπου του Ινστιτούτου ÖSD Ελλάδας και καθηγήτρια Γερμανικών στη Σχολή Μωραΐτη στην Αθήνα.
Οι Kollokationen (έτσι ονομάζονται μη ιδιωματικοί ή ελάχιστα ιδιωματικοί συνδυασμοί λέξεων), αν και εμφανίζονται συνεχώς στη γλώσσα, συχνά αντιμετωπίζονται στo μάθημα των Γερμανικών ως ξένη/δεύτερη γλώσσα ως περιθωριακό φαινόμενο. Αυτό θα πρέπει να αλλάξει, επειδή η εκμάθηση των Kollokationen συνδέεται στενά με έναν γενικότερα πιο σίγουρο χειρισμό της γλώσσας.
της Jorina Grünewald
Είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια διεξάγεται μια συζήτηση που δεν φαίνεται να έχει τελειωμό γύρω από την αξία της γραμματικής ως συνιστώσας του μαθήματος, κυρίως κάτω από την επίδραση της επικοινωνιακής στροφής στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών γενικά. Δεν θα ήταν συνεπώς διόλου περιττό να παρακολουθήσουμε όλη την ιστορική εξέλιξη της γραμματικής, δηλαδή πώς έχασε (;) το θρόνο της και μετεξελίχθηκε σ΄ένα απλό βοηθητικό εργαλείο κατά την εκμάθηση ξένων γλωσσών.
του Σπύρου Κουκίδη
Πολύ συχνά ερχόμαστε στον εκδοτικό οίκο αντιμέτωποι με την εξής ερώτηση: «Γεια σας, έχω ένα μαθητή που θέλει σε δύο μήνες να μετακομίσει στην Γερμανία/Αυστρία/Ελβετία και με παρακάλεσε σ΄ αυτό το διάστημα να του μάθω τα βασικά Γερμανικά και αυτό με 2-3 ώρες μάθημα την εβδομάδα. Τι μου προτείνετε;» Ο Μαρκ Τουέιν, ο οποίος είχε πει ότι κάποιος μαθαίνει Αγγλικά σε τρεις μήνες, Γαλλικά σε τρία χρόνια και Γερμανικά ούτε σε 30 χρόνια, θα γελούσε σαρκαστικά.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Όλοι το γνωρίζουμε: βρισκόμαστε λίγο πριν από μια σημαντική εξέταση και δε νιώθουμε καλά, ιδρώνουμε, τα χέρια τρέμουν ή πονάει η κοιλιά μας. Έχουμε τρακ ή φοβόμαστε τις εξετάσεις και μετά, κατά τη διάρκεια της εξέτασης, γίνεται αυτό που φοβόμαστε όσο τίποτα: παθαίνουμε μπλακ άουτ, δεν μπορούμε να σκεφτούμε, τα ξεχνάμε όλα, δεν θυμόμαστε τίποτα. Όταν συμβαίνει ένα μπλακ άουτ δημιουργείται υπερφόρτιση από τις πολλές πληροφορίες, και έτσι κολλάει το μυαλό μας, το «σύστημα» δηλαδή, όπως γίνεται και σ’ έναν υπολογιστή.
της Μαριαλένας Κρέμερ
Η Πρόεδρος του Τμήματος Γερμανικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών απαντά στις ερωτήσεις ενός παλαιού φοιτητή της.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Συνέντευξη-συζήτηση του Σπύρου Κουκίδη με τους γιους του Βαγγέλη και Νίκο με αφορμή τα εβδομηκοστά του γενέθλια.
του Νίκου και του Βαγγέλη Κουκίδη
Η ενσωμάτωση της λογοτεχνίας στο μάθημα των Γερμανικών σίγουρα δεν είναι πάντα μια εύκολη υπόθεση, είναι περισσότερο μια πρόκληση για τους διδάσκοντες, καθώς η καθημερινότητα στο σχολείο αφήνει λόγω έλλειψης και πίεσης χρόνου λίγα περιθώρια για κάτι τέτοιο. Και ενώ η λογοτεχνία τις περισσότερες φορές δεν καταλαμβάνει κεντρική θέση μέσα στο μάθημα, μπορεί σε μορφή Reader να είναι βοηθητική, ενδιαφέρουσα και διασκεδαστική.
της Μαριαλένας Κρέμερ
Η αναγκαιότητα των ψηφιακών μέσων στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας γίνεται ολοένα και πιο φανερή. Τίθεται όμως και το ζήτημα της ποιότητας του υλικού που υπάρχει στο διαδίκτυο. Και για τους διδάσκοντες γίνεται όλο και δυσκολότερο, ως και αδύνατο, να μη χαθούν στην πληθώρα των πληροφοριών, καθώς τώρα τελευταία οι επιλογές σε διαδικτυακό υλικό ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια και είναι πολλή δουλειά το να ξεχωρίσεις κάτι ενδιαφέρον μέσα σε όλο το χαμό.
της Marija Dobrovolska («Deutsch mit Marija»)
Η προετοιμασία εξετάσεων σίγουρα αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στο μάθημα των Γερμανικών, αφού έχει πολλούς παράγοντες που πρέπει υπολογίσει κανείς, προκειμένου η προσπάθεια των υποψηφίων στις εξετάσεις να στεφθεί με επιτυχία.
της Μαριαλένας Κρέμερ
Ο Prof. Dr. Hermann Funk μιλά περί διδακτικών σειρών, για το μάθημα των Γερμανικών και για το μέλλον
Ο Prof. Dr. Hermann Funk απαντά σε 10 ερωτήσεις επ' ευκαιρίας της κυκλοφορίας του ολοκαίνουριου "Das Leben".
του Βαγγέλη Κουκίδη
Η Γενική Συντονίστρια Εξετάσεων του Goethe-Institut Athen Κα. Ilse Lücke απαντά σε όσα θέλετε να γνωρίζετε για τις εξετάσεις.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Ολοένα και περισσότεροι έφηβοι συνεχίζουν μετά το Β1 με το επίπεδο Β2. Επιθυμούν σε μια σχετικά μικρή ηλικία να φτάσουν σε ένα αρκετά προχωρημένο επίπεδο, κάτι που δεν είναι και ο ευκολότερος στόχος, ωστόσο είναι επιτεύξιμος.
της Σοφίας Ναστοπούλου, εξετάστριας και τρίτης διορθώτριας του ÖSD
Η επιλογή της κατάλληλης διδακτικής σειράς, καθώς και του συμπληρωματικού υλικού που χρειαζόμαστε για το μάθημά μας είναι κάτι στο οποίο συχνά δε δίνεται η απαραίτητη προσοχή, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται δυσκολίες και προβλήματα στη δουλειά μας.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Η ωραιότερη εποχή του χρόνου πλησιάζει, και δεν είναι άλλη από τα Χριστούγεννα. Ο καιρός κρυώνει σιγά σιγά, οι μέρες μικραίνουν, έξω σκοτεινιάζει νωρίς και το σπίτι μοσχοβολάει φρέσκα μπισκότα και χριστουγεννιάτικο κρασί (Glühwein).
της Μαριαλένας Κρέμερ και της Βασιλικής Αργύρη
Υπάρχουν δύο κατηγορίες μαθητών με τους οποίους οι καθηγητές/καθηγήτριες πρέπει να ασχοληθούν περισσότερο, οι οποίες δεν έχουν τόσο να κάνουν με το γλωσσικό ταλέντο ή την ευχέρεια στη μάθηση, αλλά εξαρτώνται κυρίως από άλλους παράγοντες.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Ένα είναι σίγουρο: η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης δημιουργεί κάθε χρόνο μια σαφή αίσθηση Déjà vu, αλλά πάντα υπάρχουν πράγματα τα οποία κάνουν την κάθε χρονιά ξεχωριστή.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Γνωρίζουμε ότι η αναζήτηση του επιθυμητού προγράμματος σπουδών και η φάση αίτησης υποψηφιότητας είναι δύο περίπλοκα θέματα. Γι’ αυτό θέλουμε συνοπτικά να εξηγήσουμε πως μπορείτε να αντιμετωπίσετε αυτή τη διαδικασία.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Οι σπουδές σε μια γερμανόφωνη χώρα ήταν για πολλούς πάντα μια ενδιαφέρουσα προοπτική. Και αυτό παραμένει μέχρι σήμερα έτσι: ανεξάρτητα αν πρόκειται για το πρώτο ή δεύτερο πτυχίο, για προπτυχιακό, μεταπτυχιακό ή διδακτορικό, οι τρεις αυτές γερμανόφωνες χώρες έχουν να προσφέρουν ένα πολύ καλό πακέτο.
του Βαγγέλη Κουκίδη
Συνέντευξη με τη Διευθύντρια του ÖSD στην Ελλάδα, Χριστίνα Ruttner.
του Νίκου Κουκίδη
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση ενός τμήματος Β1, οι ενήλικες συχνά δεν έχουν σαφή στόχο στο μυαλό. Υπάρχουν όσοι απλώς θέλουν να συνεχίσουν να μαθαίνουν χωρίς απαραίτητα να ενδιαφέρονται για μια εξέταση. Αλλά πολλοί θέλουν να πιστοποιήσουν τη γνώση που έχουν αποκτήσει, και αυτό αποτελεί μια αυξανόμενη τάση σε όλο τον κόσμο.
του Σπύρου Κουκίδη
Στην εξέταση πιστοποίησης Γερμανικών με το μεγαλύτερο αριθμό συμμετεχόντων, ο βαθμός δυσκολίας για νέους κι ενήλικες είναι εξίσου υψηλός.
Υπάρχει μια πολύ απλή απάντηση στο πολυσυζητημένο ερώτημα ποιο είναι το κλειδί της επιτυχίας για την εξέταση Zertifikat B1, η οποία είναι συμπαραγωγή του ÖSD και του Goethe-Institut (ίδια μορφή, κοινή τράπεζα θεμάτων): επαρκής, ολοκληρωμένη προετοιμασία, κατάλληλη για το γλωσσικό επίπεδο Β1.
του Σπύρου Κουκίδη
Φέτος επισκέφθηκα πάλι την έκθεση didacta, τη μεγαλύτερη έκθεση της Γερμανίας για την εκπαίδευση και όλα όσα συνδέονται με αυτή, αυτή τη φορά έγινε στην Κολωνία. 5 ημέρες, 850 εκθέτες, 100.000 επισκέπτες, τέσσερις ασφυκτικά γεμάτες Hallen του εκθεσιακού κέντρου της Κολωνίας, και ένας κοινός παρονομαστής για τα πάντα: η εκπαίδευση.
του Βαγγέλη Κουκίδη